V-ați săturat ca la expoziție să vă simțiți ca la înmormântare? V-ați săturat ca arta pe care o consumați să fie insipidă, plictisitoare çi anostă? V-ați săturat de senzația că ați văzut-o de o mie de ori înainte? V-ați săturat să vedeți vizitatori ca niçte zombi uitați de Dumnezeu prin galerie, cărora nu le pasă deloc de artă, ducându-se direct către licoarea bahică nelipsită de la evenimente? V-ați săturat să căutați explicații peste explicații despre arta pe care o vedeți, numai ca să simțiți çi dumneavoastră ceva, ca un om? V-ați săturat să cheltuiți o avere pe arta care nu va creçte niciodată în valoare?”

(Deniz Constantin, noiembrie 2023)

Pentru toți cei care au răspuns da la această rafală de întrebări, vineri 24 noiembrie, ora  18  are  loc  vernisajul  expoziției  de  pictură  Turbo  Kebab,  în  spațiul  galeriei- atelier Bitolia 40, din București.

Pot să vină çi cei care au răspuns nu, dar sunt curioçi çi duçmănoçi, cu ei ne luptăm!’, spune cu aplomb curatorul expoziției, Deniz Constantin, artistul vizual quasi-amator, intrat în atenția publică odată cu expoziția personală Curatoarea vine mâine (martie 2023) și pictura sa eclectică și exuberantă, inspirată de estetici și referinte culturale dintre cele mai diverse, de la naivi la suprarealism și artă brută.

Propulsat de această identitate artistică multiplă, conjugată cu apetitul său către interacțiunea informală și rebeliunea față de norme, Deniz a înființat, în vara acestui an, alături de un mic grup de prieteni, Grup Brut, sub sloganul ‘‘suntem grup brut, suntem ce-ai vrut!”. Această grupare, agitată pană acum în social media, își propune să promoveze artiști contemporani emergenți sau insuficient cunoscuți, dar și chiar consacrati, indiferent de opțiunile lor de stilistică și tehnică: scopul este să le ofere vizibilitate publică nemijlocită, în contexte de largă accesibilitate, prin care să dizloce granițele adesea constrângătoare dintre stiluri, practicieni și instituții ale artei.

Ludic-experimentală, expoziția Turbo Kebab reprezintă prima manifestare practică a acestui program non-conformist, și aduce împreună, în ordine aleatorie a sosirii, președinți, membri-fondatori și simpatizanți (entuziaști sau precauți) ai noii platforme de  intervenție  artistică:  artistul  timișorean  Adrian  Florin  Pop,  cu  trei  expoziții personale la activ și participant la recenta expoziție internațională Individual Compus, din programul Timiçoara Capitală europeană a culturii; Andreias Welther, absolvent al unui masterat în pictură la Roma, remarcat la Diploma Show și participant deja la o serie de expozitii în tară și în străinătate; Sorin Ienulescu, pictor, curator și profesor- diriginte al multor generații de elevi, inclusiv Andreias Welther; Deniz Constantin, fost lucrător în publicitate și bucătar, actualmente pictor cu minime studii formale și maxim instinct creativ.

Fondul  de  peste  30  de  lucrări  al  expoziției,  pictură  și  sculptură,  va  fi  panotat,  prin negociere între artiști, cu tatonări initiale pe o ironic-minusculă machetă a galeriei, ‘în tradiție muzeală’, și apoi direct în spațiul generos și complicat care este parter-subsol- etaj-ul clădirii din Bitolia 40.

Evenimentul beneficiază de un afiș ce evocă un escape-room absurd, prevăzut cu câine de pază, și se anunță ca un vernisaj de tip petrecere multi-strat: în program, (neconfirmate) “luări de cuvânt”; o odă hip-hop pentru Grup Brut; un moment de dans atletic din buric; un text curatorial spumos și demolator al așteptărilor comune privind faptele de artă contemporană, plus un zig-zag de tururi ghidate oferite de artiști.

Am ezitat să particip la început – mi s-a părut ceva ambiguu çi încălcit – çi fără noimă. Întorcând pe o față çi pe alta însă propunerea lui Deniz mi-am dat seama că asta e rostul ei: de a nu avea noimă. E de nerefuzat să particip la o anti-expoziție, mai ales că lucrarile în sine sunt excelente!

(Andreias Welther)

Sunt pretențios în privința spațiilor în care expun çi de loc amator de formalitățile anoste din lumea artei. Intrarea val-vârtej a lui Deniz în peisajul artistic, cu naturalețe çi chiar cu o doză de ignoranță, mi s-a părut revigorantă çi chiar inspirațională. De aceea am decis să particip la Turbo Kebab, o expoziție aparent riscantă prin abordarea sa ne-structurată, dar animată de o vitalitate care o face necesară.

(Adrian Florin Pop)

Ca fost diriginte lui Andreias çi ocazional profesor al lui Deniz, m-am auto-propus Preçedinte al acestui Grup Brut. Am ieçit cu unanimitate, de două voturi 🙂 De expoziție n-am fost prea sigur, mi-am zis că e pierdere de timp çi că o să râdă lumea de noi în această combinație, dar pregătirile mi-au dovedit că se conturează o expoziție foarte tare çi bineințeles că particip, chiar cu lucrări noi. Deçi eu pictez total diferit față de ceilalți, mă re-inventez cu prilejul Turbo Kebab!

(Sorin Ienulescu)

Sunt artistul român complet: artist, curator, producător-sponsor çi motivator al echipei. Dar echipa e motivată deja, Andreias a făcut de la afiç până la relații media cam tot ce nu am făcut eu, domn profesor (Sorin) s-a apucat să picteze special pentru expoziție çi a învățat să facă social media, Florin Adrian Pop çi-a adus lucrările conducând opt ore, cu Porsche Turbo, tocmai de la Timiçoara, çi este headliner-ul nostru. Toți 4 panotam, toți sperăm să facem cea mai interesantă expoziție din câte s-au văzut, să răsturnăm canoanele, să deranjăm bisericuțele, să revigorăm un spațiu deja prea previzibil çi obosit, ponosit, în speță arta românească.

(Deniz Constantin)

Expoziția  Turbo  Kebab  este  deschisă  timp  de  trei  săptmâni  în  spațiul  din  Intrarea Bitolia 40, București, în perioada 24 noiembrie–15 decembrie 2023 și poate fi vizitată zilnic între orele 15 – 20, cu un telefon în prealabil la 0744 637 055 sau 0729 183 881

Adrian Florin Pop (n.1978) este un artist vizual din Timișoara, care își extrage subiectele din cotidian, actualități sociale și politice, precum și imagini iconice sau mai puțin semnificative, toate acestea devenind elemente de explorare în lucrările sale. Își găsește sursele vizuale în reviste vechi, albume de artă vintage, icoane sau desene animate. În paralel, colectează obiecte găsite care au o poveste sau semnificație, precum bibelouri, uși de dulap, televizoare vechi și alte elemente care poartă amprenta timpului lor. Folosind o gamă variată de materiale, cum ar fi culori de ulei, acrilice, pasteluri, cretă, markere, spray și vopsele industriale, acesta integrează noi imagini în lucrările sale prin intermediul unor tehnici variate de pictură colaj, cut- out, stencil, print. Uneori, rezultatele pot să păstreze influențe din stadiile incipiente ale creației, dezvăluind aspecte precum efecte de colaj sau intervenții contrastante. A studiat pictura, ciclurile de licență și master la Facultatea de Arte și Design, UVT, absolvind în 2018. Și-a expus  lucrările  în  trei  expoziții  personale  Temporary  Art,  Galeria  Subterană,  Casa  Artelor, Timișoara, 2017, Co(ll)eziune urbană, Muzeul Revoluției, Timișoara, 2018, CAPITals, Galeria Drossu, Iași, 2023 și în numeroase expoziții de grup. Trăiește și lucrează la Timișoara.

Andreias Welther (n.1999, București) este artist vizual, absolvent al Universității Naționale de Arte din București, secția Pictură. În anul 2020 a studiat în Franța, la École Supérieure d’Art de Grenoble, iar de curând s-a întors din Italia, Roma, unde și-a completat studiile universitare de masterat. Andreias își dedică tot timpul artei, participând la numeroase expoziții naționale și internaționale, printre care: Diploma Show (București, 2023), Ready, Start, Go! (Galeriile de Artă ale Academiei Române, București, 2023), Via Pontica International Youth Arts Festival, (Balcic, Bulgaria, 2022), dintUNA (Muzeul de Artă Constanța, 2021), Anton Art Center (Michigan, SUA, 2020) etc. Arta pe care o creează se naște din contextul divers și dinamic al epocii în care trăim. Temele principale sunt: căutarea de sine, propria identitate, autocunoașterea și haosul existenței. Trăiește și lucrează la București.

Deniz Constantin (n. 1984, București) a studiat sociologie la Universitatea din Zurich (2003- 2006) și a lucrat o perioadă în publicitate și marketing digital precum și ca bucătar. In mare parte auto-didact, și-a descoperit pasiunea pentru pictură în timpul unui voiaj în estul Asiei, în 2017 – 2020. A urmat și a întrerupt un stagiu de pictură la Academia de Arte din Barcelona (2020), parcurgând varii influențe artistice. În prezent este pictor full-time, cu patru expoziții la activ: The Solo Is the Only Reason Aliens Haven’t Destroyed Earth Yet, Apollo 111, Bucureçti, 2020; Animal Farm, ArtHub Bucureçti, 2021, Billionaires Stay in Space, Zpatiu, Chișinău, 2022 și Curatoarea vine mâine, Bitolia 40, Bucureçti, 2023. În 2023 a anunțat înființarea Grup Brut, o mișcare prin care dorește să promoveze arta contemporană într-o manieră accesibilă, în afara  contextelor  instituționale  consacrate.  Pictura  sa,  exuberantă  cromatic,  cu  ecouri  din fovism și art brut, reflexivă sub aparența sa caricaturală, tratează cu umor incisiv și ireverențios teme și obsesii personale precum visul, capitalismul, războiul, bătrânețea, relațiile de dominație sau solitudinea marilor aglomerări umane. Trăiește și lucrează la București.

Sorin Ienulescu, aka RedMan, (n.1964, Cimpa-Hunedoara) este artist vizual și curator, membru UAP România din 1997 și profesor la Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza din București. Absolvent al Academiei de Artă din București, secția Pictură, clasa profesor Ștefan Câlția. Expoziții personale la Petrila, Deva, Hunedoara, Alba-Iulia, Râmnicu-Vâlcea. În 2011 a expus la Galeria Simeza împreună cu Mircea Roman și Francisc Chiuariu. In 2023 a organizat la CAV, împreună cu Arthur Bota, expoziția de grup Hot Summer Squad. Seriile sale de lucrări abordează teme universale: pomul vieții, nudul feminin, Eva, fiind o sinteză a realități, în care îmbină elemente abstracte și decorative dublate de un figurativ atent elaborat.

A îndrumat formarea artistică a multor generații de tineri artiști, între care Cristina Ioniță, Liliana Herea, Norica Popescu, Andreias Welther. Trăiește și lucrează în București.

V-ați săturat ca la expoziție să vă simțiți ca la înmormântare? V-ați săturat ca arta pe care o consumați să fie insipidă, plictisitoare și anostă? V-ați săturat de senzația că ați văzut-o de o mie de ori înainte? V-ați săturat să vedeți vizitatori ca niște zombi uitați de Dumnezeu prin galerie, cărora nu le pasă deloc de artă, ducându-se direct către licoarea bahică nelipsită de la evenimente? V-ați săturat să căutați explicații peste explicații despre arta pe care o vedeți, numai ca să simțiți și dumneavoastră ceva, ca un om? V-ați săturat să cheltuiți o avere pe arta care nu va crește niciodată în valoare?

Acum GRUP BRUT (suntem ce-ai vrut!) îți dă TURBO KEBAB. TURBO KEBAB este tot ce ai nevoie pentru viața ta! Artiștii vor coborî din elicopter, chiar dacă unii dintre ei sunt supraponderali,  ei  încap  în  elicopter.  Din  sânii  dansatoareai  va  țâșni  lapte,  va  trebui  să  îți acoperi fața. Nu vei face diferența între un artist și un urs panda, plus alte surprize. GRUP BRUT este despre voioșie neintermadiată, despre artă ca salvare pentru cine are nevoie de ea, despre emoție raw, borderline animalică, cât și despre un stil de a picta, păstrând sinceritatea ca bază. Suntem copii în suflet. Suntem GRUP BRUT. Suntem ce-ai vrut. Suntem capitaliști dar vom merge prin penitenciare ca să pictam cu deținuți, vom merge prin aziluri că să picătm cu oameni alături de care ar trebui să fim, de fapt, închiși. Dar deocamdată suntem liberi, și așa ești și tu! GRUP BRUT!

TURBO KEBAB este prima noastră manifestare publică! „Aflându-ne în prolegomenele unei dezbateri despre rolul pe care inteligența artificială îl joacă tot mai pregnant în ocuparea treptată a nomenclatorului meseriilor, cu o atenție sporită în ultimul an asupra industriilor aça numite  creative”,  expoziția  TURBO  KEBAB  by  GRUP  BRUT  reprezintă  RĂSPUNSUL  și propune, „după cum vom vedea, o practică programatică de tratare a mediului picturii, însă, spre deosebire de monotonul çi precisul, boleean algoritm din 1 çi 0 al AI-ului, operațiile parcurse în practica noastră artistică nu urmăresc o logică liniară çi deterministă, ci implică principii mult mai apropiate organicului, precum incertitudinea, evoluția ca o constrângere a mediului, reversibilitatea fenomenelor, a sistemelor de semne çi acțiuni, entropia sau deflația pattern-urilor primare ale limbajului.”

De altfel, cu puțin timp înaintea expoziției, a sosit cu elicopterul personal artistul timișorean FLORIN POP, elicopter pe care stă inscripționat motto-ul “everything you do, you own it” („tot ce faci, îți aparține”), deci ce faci, cum intervii în lumea obiectuală, nu ce observi pasiv sau reprezinți ar fi aici distincția bazală din practica artistului”, care încape lejer în elicopter, nefiind supraponderal.

La fel, cu un BMI în normele sănătății, se prezintă și ANDREIAS WELTHER care își protejează vederea de tot ce este corupt în realitate prin intermediul unor ochelari de soare care mediază între obiectiv și subiectiv, interioritate și exterioritate, structură și intersubiectivitate, motive pe care le regăsim și în opera sa, în care descompunerea devine habitus, devualarea acestei realități intermediare devine modus operandi.

Cu greu a încăput în elicopter artistul de peste 100 kg SORIN IENULESCU, care în opera sa practică „o geometrie subiectivă, care ”înglobează abstractionismul ca pe o nouă „necesitate”, aparent minimalist abstractă, dar pur reprezentațională în fapt”, povestind la bere cum, copil fiind, „stătea adesea cu corpul întins çi cu capul în jos, privind tavanul, ca mai apoi, pentru câteva secunde de amețeală, întreaga lume – cu care azi suntem atât de interconectați – să i se pară „ciudată”.”

Last but not least, fondatorul GRUP BRUT, DENIZ CONSTANTIN, este de-a binelea obez. Opera sa este un mix între tot ceea ce îi place, un amalgam de emoții și posturi morale, adesea înecate în tragism și auto-ironie, în care își fac loc mașinile, animalele, viața la țară, mma-ul,un galerist cunoscut care n-a vrut să-l expună, capitalismul, relațiile de dominație, psihanaliza, sfârșitul lumii, etc. Deniz are o opinie despre orice, dar mai ales, el crede că GRUP BRUT este o mișcare esențială în tărâmul amorf al artei din România contemporană.

Veniți  la  TURBO  KEBAB,  asistați  la  cea  mai  puternică  expoziție  din  ultimii  15  ani,  și  din următorii 15 ani. Suntem GRUP BRUT, suntem ce-ai vrut.

P.S.: citatele sunt din Horațiu Lipot (Ușurătatea de suportat a ființei, 08.06.2023), în ideea că se potrivesc perfect și că ne va cita și el pe noi, cât de curând.